צעצועים לתינוקות מגיל 0 עד גיל 6 שבועות
• האזנה למוזיקה מרגיעה.
• מובייל, פעמון, רעשן או ספרון עם תמונות בצבעים מנוגדים וחזקים כמו אדום־שחור־לבן בטווח הראייה של התינוק מגרים את החושים (חוש הראייה וחוש השמיעה) שלו.
צעצועים לתינוקות מגיל 6 שבועות עד גיל חודשיים.
• צעצועים רכים וצבעוניים כמו רעשנים רכים.
• בסביבות גיל חודשיים ניתן להניח את התינוק בטרמפולינה או בסל־קל לזמנים קצובים ולהעמיד מולו קשת עם צעצועים (אוניברסיטה לתינוק). התינוק יוכל להביט בצעצועים התלויים ולהזיז אותם בידיו או ברגליו. בהתחלה התנועות אינן מכוונות, אך במשך הזמן הוא יצליח לדייק את תנועותיו.
צעצועים לתינוקות מגיל 3 חודשים עד גיל חצי שנה
• צעצועים מתאימים: משחקי התפתחות רכים ובובות מרשרשות. מומלץ להציע לתינוק חפצים בעלי מגוון של מרקמים (חלקים או מחוספסים), של דרגות רכות (רכים או קשים), של גדלים ושל צורות ושעשויים ממגוון חומרים (בד, עץ, סיליקון, פלסטיק וכו’).
• בשלב הראשון יש להניח את המשחק ביד של התינוק, לעזור לו לאחוז בו ולקרב אותו לפיו, כך שהוא יוכל לחקור אותו באמצעות הפה.
• כדאי להשכיב את התינוק על הבטן לעיתים קרובות ולשים צעצוע קרוב אליו כדי שהוא יוכל לראות אותו, להושיט אליו יד ולתפוס אותו.
• במקביל יש לאפשר לתינוק לשכב גם על הגב – על מזרן פעילות שמעליו קשתות עם צעצועים תלויים (אוניברסיטה לתינוק) – כך שהתינוק יוכל להושיט יד ולגעת בהם, למשוך אותם ולהכניסם לפה.
• בזמן שכיבה בעגלה למשל, כדאי לחבר קשת שעליה תלויים משחקים רכים, מרשרשים או מנגנים, שאותם הוא יוכל לראות ולשמוע כמו גם להושיט אליהם יד ולגעת בהם.
• התינוק ייהנה מאוד לגלות את דמותו המשתקפת במראה המונחת לפניו.
• קיימים צעצועים הנקראים “מעודדי זחילה”. המשחקים האלה מצוידים בקפיץ שאפשר למתוח. כאשר הצעצוע זז, התינוק מנסה להגיע אליו בזחילה.
• ספרים רכים מבד שאותם התינוק יכול למשש ולהכניס לפה.
• עדיין מומלץ להמשיך לטפח את הקשר ההדדי בזרועות ההורה או בשכיבה מול התינוק ולנצל זאת ל”דיבור” זה עם זה.
צעצועים לתינוקות מגיל חצי שנה עד גיל 9 חודשים
• מניחים את התינוק על שטיח, על מחצלת או על הרצפה ומפזרים מולו צעצועים כמו קוביות בגדלים ובצבעים שונים, בובות פרווה ובובות רכות אחרות, ספרים מבד ומפלסטיק רך ומשחקי התפתחות במרקמים שונים.
• מכיוון שהשיניים הראשונות מתחילות לבצבץ ניתן להציע לתינוק “נשכן” שאותו הוא ייהנה להכניס לפיו ואולי יקל במעט על כאבי בקיעה של השיניים.
• כשהתינוק מגיע לשלב של “קביעות אובייקט” הוא נהנה ממשחקי “קוקו” עם ההורה. לחלופין אפשר להראות לו חפץ, להחביא אותו ולאפשר לתינוק לחפש קצת אחריו לפני שמציגים לו שוב את החפץ.
• מאפשרים לתינוק להכניס חפצים לתוך קופסה כדי לשכלל את המיומנויות שלו לתפוס ולשחרר חפצים באופן רצוני.
• משחקי חברה כמו “מחיאות כפיים” ושירי משחק שמלווים בהנעת האצבעות.
• משחקי סיבה־תוצאה. מדובר במשחקים שמפתחים את ההבנה של התינוק שלפעולותיו יש תוצאה, ושפעולה אחת גורמת להתרחשות אחרת. במשחקים האלה התינוק לוחץ על כפתורים, על מקשים ועל קלידים שונים שמפיקים מוזיקה, מדליקים אורות או גורמים לדמויות של חיות לקפוץ החוצה. יש כפתורי הפעלה שלוחצים עליהם, ואילו אחרים צריך לסובב, למשוך וכדומה. ניתן לחשוף את התינוק כבר מגיל חצי שנה למשחק שדורש הפעלה פשוטה כמו פסנתר. החל מגיל 8 חודשים אפשר לתת לו משחק שכולל הפעלה מורכבת יותר כמו חיות קופצות. ככל שהתינוק גדל כך הוא לומד להפעיל מגוון רחב יותר של משחקים.
צעצועים לתינוקות מגיל 9 חודשים עד גיל שנה
• התינוק הולך באמצעות תמיכה של חפץ (כמו עגלת משחק או הליכון) ודחיפתו. אם משחקים בהליכון, אז על התינוק לדחוף אותו בכוחות עצמו. יש להימנע מהושבת התינוק בתוך הליכון שנראה כמו כיסא גבוה ושלמעשה אינו תורם להתפתחות המוטורית ואף מסוכן ומועד להתהפכות.
• משחקים לפיתוח המוטוריקה העדינה: דפדוף בספר, בניית מגדל מכוסות או מקוביות, קוביות רכות.
• מאפשרים לתינוק לזחול אל ארון המטבח, להוציא מתוכו כלים כמו סירים או מכסים ולהקיש עליהם באמצעות חפץ אחר כמו כף עץ. התינוק נהנה מהחוויה ומהצלילים המופקים והן מיכולתו הנרכשת להפעיל חפץ אחד באמצעות חפץ אחר.
• ספרים שמציגים תמונה בכל דף. מומלץ שהתמונות ילמדו על חפצים שונים כמו רהיטים, כלי מטבח וכלי תחבורה וכן על בעלי חיים שונים. ספרים מעין אלה תורמים ליכולת ההצבעה וליכולת הקשב המשותף עם ההורה.
• משחקי סיבה־תוצאה מורכבים: לחיצה, משיכה או סיבוב של כפתורים כדי לגרום לפעולה אחרת כמו קפיצה של דמויות של חיות.
צעצועים לתינוקות מגיל שנה עד גיל שנה וחצי
• תן־קח.
• החבאת חפצים וחיפושם.
• משחקי השחלות ובנייה לשם פיתוח המוטוריקה העדינה: מגדל טבעות שבו הפעוט צריך להשחיל טבעות לפי גודלן, בניית מגדל מקוביות. הפעוט ייהנה במיוחד להרוס את המגדל שהוא בנה.
• פאזלים מסוג “כפתורי עץ” שכוללים חלק אחד או שני חלקים.
• ספרים שעשויים קרטון שמציגים תמונות גדולות. ההורים מספרים סיפור קצר, מצביעים על פריטים בתמונה ומבקשים מהפעוט שיצביע עליהם גם הוא.
• כדור: הפעוט מגלגל, דוחף ומרים כדור קל וקטן שמותאם לכף ידו ושעשוי גומי או ספוג. הפעוט משחק בו לבדו או מתמסר עם ההורה.
• קופסה שיש בה פתחים בגדלים שונים ובצורות שונות (עיגול, משולש וכדומה). הפעוט מכניס חפצים דרך הפתחים המתאימים ולאחר מכן שב ומוציא אותם מהקופסה.
• משחקי סיבה־תוצאה מורכבים: לחיצה, משיכה או סיבוב של כפתורים כדי לגרום לפעולה אחרת כמו קפיצת דמויות של חיות.
• ארגז חול: הפעוט ממלא חול בכלים קטנים ושופך אותו.
• משחקי מים: הפעוט מוזג מים ממכל למכל.
• משחק בכלי בית בטיחותיים (לעידוד התפתחות המשחק הסימבולי – משחק “כאילו”).
צעצועים לתינוקות מגיל שנה וחצי עד גיל שנתיים
• פעילות יצירה ליד שולחן המותאם לגובהו של הפעוט: הפעוט משרבט על דף בגירים צבעוניים, לש בצק או מצייר בצבעי אצבעות.
• משחק סימבולי (משחק “כאילו”) כמו האכלת בובה והשכבתה לישון. במשחק הסימבולי הילד מקנה לעצמו, לאחרים, לצעצועים ולחפצים שונים זהות אחרת שבאמצעותה הוא בורא עלילות דמיוניות. אין מדובר בשימוש הפונקציונלי של החפצים, אלא ביכולת להשתמש בהם כדי לייצג משהו אחר. המשחק הזה מקביל לרכישת השפה ולשכלול הייצוגים הפנימיים.
• משחקים לפיתוח המוטוריקה העדינה כמו משחק “פטריות” (הכנסת פטריות פלסטיק לתוך חורים) ומשחק “משושים” (סידור צורות על גבי לוח).
• פאזלים בני 2 עד 3 חלקים.
• משחק בחול ובמים באמצעות כף ודלי.
• סיפורים קצרים בחרוזים וחזרה עליהם. יש לעודד את הפעוט להשתתף ולחשוף אותו לאוצר מילים מגוון..
מבוסס על מאמר של שרון דורמן חג’ג’ ועדי לוסקי מאתר הכללית.
משחקים לתינוקות תלויים ברמת ההתפתחות שלהם וביכולתם להגיב לגירויים בהתאם. באתר הכללית יש מידע מפורט:
https://www.clalit.co.il/he/your_health/kids/baby/pages/play_development.aspx
יש כמה כללי בטיחות בסיסיים לגבי צעצועים:
– צעצועים לתינוקות צריכים להיות עשויים מבד, ולהיות מסומנים כעמידים בפני להבות.
– הם צריכים להיות רחיצים.
– הם צריכים להיות צבועים בצבעים נטולי עופרת.
– הם צריכים להכיל חומרים שאינם רעילים.
– עפרונות וצבעים צריכים להגיע עם תוויות בטיחות המצהירות על בדיקות מתאימות.
מצאתי כתבה מעניינת באדיבות אתר ‘אמא’:
https://www.imaclub.co.il/index.php?dir=site&page=stories&op=item&cs=5330&highlight=%D7%A6%D7%A2%D7%A6%D7%95%D7%A2%D7%99%D7%9D%20%D7%9C%D7%AA%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A7%D7%95%D7%AA